بررسی تطبیقی نقوش حیوانی در آثار فلزی لرستان و سکایی در هزاره اول پیش از میلاد
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای کاربردی
- نویسنده بنت الهدی جعفری
- استاد راهنما سید سعید سید احمدی زاویه
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1392
چکیده
در این پژوهش که به روش تطبیقی انجام شده و گرد آوری اطلاعات آن با استفاده از منابع مکتوب چاپی و الکترونیک صورت گرفته است، تلاش شده تا علاوه بر مطالعه ی نقوش جانوری آثار فلزی لرستان و سکایی در هزاره ی اول پیش از میلاد، ریشه ها و خاستگاه هنر فلزکاری این اقوام و عوامل تأثیرگذار بر آن و نیز شباهت ها و تفاوت های نقوش جانوری در آثار فلزی لرستان و سکایی مورد بررسی و شناسایی قرار گیرند. این مطالعه متکی بر گردآوری اطلاعات و تصاویر آثار هنری ساکنان این مناطق می باشد که توسط پژوهشگر جمع آوری و استخراج گشته اند و بخشی از نتایج این بررسی نیز به صورت جدول ارائه شده است. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که: هرچند عواملی چون شیوه ی زندگی مشابه (زندگی عشایری) ساکنان کهن لرستان و سکاها و یا استقرار سکاها طی قرن های هشت و هفت پیش از میلاد در بخش هایی از خاور نزدیک و ایران می توانسته اند در ظهور برخی شباهت ها میان هنر این اقوام موثر باشند اما بسیاری از نقشمایه های موجود در این آثار به ویژه نقوش جانوری، ریشه در هنر بین النهرین و خاور نزدیک دارند و این تمدن ها از طریق گسترش فرهنگ خود و تأثیرگذاری بر روی سایر اقوام منطقه، بستر مناسبی را جهت شکوفایی هنر فلزکاری لرستان و سکاها فراهم نمودند.
منابع مشابه
بررسی نقوش حیوانی در آثار تمدن جیرفت
انسان در مسیر خلق میتواند دریافتهایش را برای بیان منظورهایش ترکیب یا تجزیه کند. نگرش نمادین به مخلوقات باعث شده است که هنرمندان ضمن رعایت جنبة واقعگرایی در نمادها، در آثار خود از نمادهای طبیعی نیز بهره ببرند؛ بهطوری که متناسب با نیاز و نیات تصویر و محتوای مورد نظر، انواع نمادها با الهام از طبیعت و ویژگیهایی نزدیک به جهان مادی خلق و استفاده شدند. آثار منقوش، بهعنوان نمادی از هنر ماندگار، ه...
متن کاملبررسی نقوش حیوانی در آثار تمدن جیرفت
انسان در مسیر خلق می تواند دریافت هایش را برای بیان منظورهایش ترکیب یا تجزیه کند. نگرش نمادین به مخلوقات باعث شده است که هنرمندان ضمن رعایت جنبة واقع گرایی در نمادها، در آثار خود از نمادهای طبیعی نیز بهره ببرند؛ به طوری که متناسب با نیاز و نیات تصویر و محتوای مورد نظر، انواع نمادها با الهام از طبیعت و ویژگی هایی نزدیک به جهان مادی خلق و استفاده شدند. آثار منقوش، به عنوان نمادی از هنر ماندگار، ه...
متن کاملفرهنگ تدفین در لرستان (نیمه اول هزاره اول ق . م )
کاوشهای باستان شناسی که از سال 1965 به این طرف در پشت کوه لرستان انجام یافته است ، موجودیت قبرستان هایی را از دوره قدیم عصر مفرغ تا عصر آهن III روشن نموده و از میان دوران های فوق ، فرهنگ عصر آهن III بهتر از دوران های دیگر شناخته شده و این کاوش ها ، مطالعه بیش از 600 گور را ، به ویژه از دوره عصر آهن III فراهم نموده است . به همین لحاظ در این پژوهش ، برای روشن شدن گورستان ها ، ساختار گورها و اشیاء...
متن کاملآیکونوگرافی نماد عقاب و مار در آثار جیرفت (هزاره سوم قبل از میلاد)
برای درک معنایی تصاویر کهن، نیاز به شناخت مؤلفههای نمادینی است که زمانی چون زبان کلامی، معنایی مشخص در فرهنگهای کهن داشتند و به نوعی بازنمایی باورهای اسطورهای بودند. در این باره، آیکونولوژی[1] میکوشد با ارائه روشی علمی در تفسیر تصاویر، معنای این مؤلفهها را روشن کند و بر اساس تحلیل و ردهبندی آیکونوگرافیک آنها، به ارزشهای نمادین فرهنگی دست یابد. مؤلفههای نمادین در نظام نمادین زبانی، خود ر...
متن کاملبررسی نقوش حیوانی و انسانی سفالینه های قبل از اسلام در ایران ( هزاره اول قبل از میلاد در غرب فلات ایران) – پروژه عملی: حماسه و اسطوره های ایرانی
در دوران نوسنگی که همزمان با اهلی کردن جانوران؛ کشاورزی و گله داری بوده است، سفال به عنوان یکی از عوامل انتقال مفاهیم که نتیجه تغییر و تحولات دوران نوسنگی بوده، ظاهر شده و به وسیله اشکال و تزئینات غنی خود، گویاتر از همه دستافریده های آدمی، مفاهیم هنری دوران خود را بیان کرده است. سفالگری بعد از سبدبافی، کهن ترین صنعت بشری بوده است، تزئینات کهن ترین سفال های منقوش تقلید از سبدبافی را آشکارا نشا...
فرهنگ تدفین در لرستان (نیمه اول هزاره اول ق . م )
کاوشهای باستان شناسی که از سال 1965 به این طرف در پشت کوه لرستان انجام یافته است ، موجودیت قبرستان هایی را از دوره قدیم عصر مفرغ تا عصر آهن iii روشن نموده و از میان دوران های فوق ، فرهنگ عصر آهن iii بهتر از دوران های دیگر شناخته شده و این کاوش ها ، مطالعه بیش از 600 گور را ، به ویژه از دوره عصر آهن iii فراهم نموده است . به همین لحاظ در این پژوهش ، برای روشن شدن گورستان ها ، ساختار گورها و اشیاء...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای کاربردی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023